Categories: Știri

Interzis pentru cei cu mașini mai vechi de 15 ani. Unde se aplică de la 1 iulie

Va fi interzis pentru cei cu mașini mai vechi de 15 ani. La sfârșitul lunii martie, Ministerul Transporturilor și Afacerilor Maritime din Muntenegru a anunțat că va introduce modificări la Regulamentul privind condițiile tehnice pentru vehicule, urmând să fie interzis importul mașinilor mai vechi de 15 ani.

Aplicarea acestei măsuri va începe de la 1 iulie a acestui an. Importul de vehicule „euro 4” va fi interzis, iar standardul minim pentru import va fi „euro 5”, care include vehiculele produse din 2009 până în 2013, relatează presa locală, citată de Al Jazeera Balkans.

Muntenegru are în prezent restricții prin care mașinile noi importate trebuie să îndeplinească standardul „euro 6”, iar mașinile uzate trebuie să respecte standardul „euro 4”.

Aplicarea acestei măsuri va începe de la 1 iulie 2024
Aplicarea acestei măsuri va începe de la 1 iulie. Ministerul a subliniat că scopul acestei măsuri este reînnoirea parcului de vehicule. Conform autorităților, analiza pe care au făcut-o experții de la Facultatea de Inginerie Mecanică a arătat că vârsta medie a vehiculelor din Muntenegru este de aproximativ 16 ani.

Ministerul menționează că până în 2026, vehiculele cu o vechime cuprinsă între 12 și 15 ani (până la 60 la sută) vor reprezenta o mare parte din importuri.

În ultimul an au fost înmatriculate 242.590 de autoturisme. Aproximativ 9,5% din numărul total de vehicule, înmatriculate anul trecut, au fost produse în anii ’90.

Uniunea Europeană pregătește o lege pentru șoferii care au mașini mai vechi de 15 ani. Legea este una dură, care îi forțează practic pe șoferi să achiziționeze una noua. Momentan, miniștrii din UE trebuie să ajungă la un consens în această chestiune.

Dacă ai o mașină mai veche de 15 ani, fie îți iei una nouă, fie mergi pe jos. Asta se înțelege din noua lege pregătită de către Uniunea Europeană.

Mai precis, această lege prevede ca mașinile mai vechi de 15 ani să nu mai poată fi reparate. În context, proprietarii lor nu vor avea nicio altă soluție, decât să le caseze. Reparațiile la care se referă măsura sunt cele legate de motor, frâne sau direcție.

Măsura, dacă va fi implementată, va avea un impact uriaș asupra românilor și a parcului auto de la noi din țară. Uniunea Europeană dorește să reducă poluarea și să îmbunătățească, astfel, calitatea aerului.

Milioane de șoferi români vor fi afectați
Cel mai probabil, măsura ar fi inclusă în programul numit Fit for 55. Acest program prevede ca, până în 2050, să fie eliminate emisiile directe din transporturi.

Fiind membră a Uniunii Europene, România ar fi obligată să aplice noua măsură, ceea ce va însemna să milioane de șoferi români vor fi nevoiți să renunțe la mașinile vechi. Ei vor trebui să investească apoi într-un automobil mai puțin poluant și mai nou.

Așadar, dacă ai o mașină mai veche de 15 ani care are valoare sentimentală sau care pur și simplu este diferită de cele din ziua de azi, nu o vei mai putea folosi.

Noua lege este în faza de discuții

Această lege este, acum, în faza de discuții. Miniștrii Uniunii Europene trebuie să ajungă la un consens cu privire la acest aspect. În cazul în care va intra în vigoare această lege la nivelul blocului comunitar, atunci românii care doresc să mai fie șoferi vor trebuie să facă o investiție considerabilă.

În realitate, însă, lucrurile stau diferit. Așteptările Uniunii Europene în ceea ce privește schimbarea vehiculelor cu unele cu emisii scăzute nu sunt aceleași cu realitatea din teren. Fiecare stat membru în parte are alte procentaje în ceea ce privește parcul auto învechit.

În Spania, peste 47% dintre mașini sunt mai vechi de 15 ani. În Germania, vârsta medie a mașinilor este de aproape 10 ani. Media vârstei parcului auto francez depășește media celui german.

Comisia Europeană este decisă să propună măsuri care vor reduce longevitatea mașinilor.

Rozalia Despinescu

Experiență de 10 în presa din România. Reporter și redactor la o televiziune locală din Galați, iar după ce a descoperit presa online, a ocupat mai multe poziții la publicații online: redactor, social media manager, editor coordonator.