Categories: Știri

Ce pui în rezervorul mașinii: carburant premium sau standard? Recomandările experților

Calificativul „premium” ne poate duce cu gândul la o calitate superioară a carburantului și, din dragoste pentru mașină, am putea fi tentați să nu ne zgârcim și să cumpărăm benzină sau motorină mai scumpă. Cât de mult te ajută de fapt carburantul premium? Răspunsul nu este unul simplu, cu „da” sau „nu”, ci depinde în totalitate de felul mașinii pe care o conduci.

Așadar, dacă ai o mașină cu un motor mic, specialiștii spun că este suficient carburantul standard și singurul efect al alimentării cu benzină premium va fi faptul că vei lăsa mai mulți bani în benzinărie.

În schimb, combustibilul premium este necesar în cazul mașinilor cu motoare de mare putere. Pentru a vedea dacă mașina pe care o conduceți se încadrează aici, cel mai bine ar fi să citiți manualul de utilizare a mașinii.

Așadar, dacă producătorul vehiculului nu recomandă în mod expres să folosiți carburanți premium și nu aveți un motor de înaltă performanță sau alte cerințe specifice, cel mai bine ar fi să folosiți carburanții standard și să evitați cheltuirea unor bani în plus la pompă.

Diferența dintre prețul sortimentelor premium și al celor standard în benzinăriile din România variază între 0,5 și 0,71 lei pe litru în ceea ce privește benzina.

Așadar, un plin de benzină premium costă cu 28-35 lei în plus față de plinul de benzină standard, în funcție de benzinărie, arată calculele realizate de HotNews.ro.

În ceea ce privește motorina, diferența de preț este mai mică, între 0,41 și 0,56 lei pe litru. Un plin cu diesel premium este mai scump cu 18-28 de lei față de un plin cu motorină clasică.

* Calculele au fost realizate cu ajutorul Monitorului Prețurilor Carburanților, o aplicație lansată de Consiliul Concurenței, iar prețurile oferite drept exemplu erau valabile pentru ziua de vineri, 23 august.

** Am analizat prețurile din câteva benzinării Petrom, Rompetrol, OMV, MOL și Lukoil din București.

*** Am luat în calcul un rezervor mediu cu o capacitate de 50 de litri.

Benzina premium are o cifră octanică mai mare decât benzina clasică. Cu cât este mai mare octanajul, cu atât carburantul este mai rezistent la autoaprindere, arată site-ul de specialitate chicagotoyota.com.

Benzina standard are o cifră octanică de 95, în timp ce benzina premium are 99 sau chiar 100.

Cifra octanică este definitorie pentru capacitatea benzinei de a nu se autoaprinde într-un motor cu raport de compresie mare, explică și experții site-ului promotor.ro. Cele mai multe mașini au fost proiectate eglate de producător să funcționeze optim cu benzină având cifra octanică 95.

În cazul unor motoare performante, montate adesea pe modele sport, producătorul specifică, dacă este cazul, folosirea benzinei premium sau cu cifră octanică mare, iar o recomandare în acest sens apare atât în manualul mașinii, cât și pe capacul rezervorului de benzină.

În cazul motorinei premium, aceasta nu are caracteristici de ardere diferite față de cea normală. Prin urmare, nu există motoare care să recomande în mod specific folosirea unui astfel de combustibil.

Singurul beneficiu adus de motorina premium este aditivarea superioară cu compuși care curăță sistemul de alimentare cu combustibil și camerele de ardere din cilindri.

Rozalia Despinescu

Experiență de 10 în presa din România. Reporter și redactor la o televiziune locală din Galați, iar după ce a descoperit presa online, a ocupat mai multe poziții la publicații online: redactor, social media manager, editor coordonator.