Casa Națională de Pensii Publice vine cu un anunț important pentru toți seniorii României.
Mai este puțin și pensionarii români vor primi în plic decizia de recalculare a veniturilor. Iar vestea bună este că aceștia nu vor fi puși pe drumuri în tot acest proces.
„Vom avea un moment important al aplicării legii pensiilor – septembrie 2024. Împreună cu colegii de la Casa Naţională de Pensii Publice şi colegii de la Direcţia de Asigurări Sociale din minister, acum lucrăm la finalizarea normelor de aplicare a legii 360/2023, care presupune recalcularea tuturor pensiilor românilor şi insist pe acest aspect fiindcă, cu toate că avem peste o lună de când a fost publicată noua lege, încă sunt întrebată de unii români dacă şi pensia dumnealor va fi recalculată. Da, dragii noștri! Fiecare pensie va fi recalculată.
Dumneavoastră nu veţi fi puşi pe drumuri pentru asta. Pentru asta avem, pe de o parte, un plin proces început deja de colegii noştri de la Casele Teritoriale de Pensii de digitalizare a dosarelor de pensii, astfel încât toate dosarele să fie reevaluate, toate informaţiile pensionarilor să fie în sistem, toate acestea să fie scanate şi să avem o arhivă electronică, o bază de date electronică, iar după finalizarea normelor, şi ne dorim să fim gata cât mai rapid, legea prevede 90 de zile pentru elaborarea normelor, dar noi ne străduim să fim gata mai rapid.
După finalizarea lor la minister, dorim să le discutăm cu societatea românească, cu partenerii sociali, cu Comisia Europeană cu care avem acest agreement pe jalonul 214 – reforma sistemului public de pensii, după care să fie finalizat soft-ul pentru recalculare, instruiţi colegii noştri din casele teritoriale de pensii şi apoi românii vor începe, noi estimăm că undeva în luna mai a anului 2024, să îşi primească până la sfârşitul lunii august deciziile cu pensiile recalculate”, a afirmat Ministrul Muncii la Antena 3 CNN.
Casa Națională de Pensii Publice a lansat aplicația RODPA1
Însă veștile bune nu se opresc aici. Și asta deoarece Casa Națională de Pensii anunță lansarea aplicației RODPA1, menită ”să reducă povara administrativă asupra cetățenilor și mediului de afaceri”.
”Casa Națională de Pensii Publice a lansat aplicația RODPA1, realizată în cadrul proiectului „Eficientizarea activității CNPP pentru determinarea legislației aplicabile lucrătorilor migranți, la nivelul sistemului public de pensii din România”, finanțat în cadrul Programului Operațional Capacitate Administrativă (POCA) al Uniunii Europene.
Obiectivul general al proiectului a constat în adoptarea unor măsuri de simplificare a furnizării serviciului de eliberare a documentului portabil A1 și a certificatelor de atestare a legislației aplicabile către beneficiari, prin implementarea unor sisteme informatice inovative menite să reducă povara administrativă asupra cetățenilor și mediului de afaceri.
Noua aplicație RODPA1 asigură interconectări cu bazele de date ale altor instituții publice din România, cum ar fi Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), Oficiul Național pentru Registrul Comerțului (ONRC) și Inspecția Muncii (IM).
Platforma informatică integrată ce susține aplicația RODPA1 este formată din echipamentele electronice de ultimă generație.
RODPA1 a devenit funcțională începând cu 8 ianuarie 2024, când cererile pentru documentul portabil A1 și pentru certificatele de atestare a legislației aplicabile au putut fi încărcate exclusiv în această aplicație – ROPDA1.
Aplicația RODPA1 poate fi accesată pe următorul link: http://www.cnpp.ro/a1
În mod concret, fiecare solicitant (persoană juridică sau persoană fizică) poate să își creeze un cont pe portalul CNPP – https://www.cnpp.ro/web/10180/211, prin intermediul căruia va încărca, în cadrul aplicației RODPA1, documentele și informațiile necesare instrumentării cererilor de determinare a legislației aplicabile, va primi automat un număr de înregistrare al cererii depuse și va fi informat, în orice moment, despre stadiul de instrumentare a cererii.
Odată încărcate, informațiile vor fi coroborate cu bazele de date ale CNPP, ANAF, ONRC și IM, iar formularele A1 vor fi generate și semnate electronic, dacă sunt îndeplinite toate condițiile prevăzute de cadrul legal aplicabil în domeniu, putând fi regăsite în contul creat pe portalul CNPP.
În caz contrar, solicitantul va primi un răspuns privind necesitatea completării dosarului electronic sau referitor la neîndeplinirea condițiilor legale de obținere a documentelor portabile A1 ori a altor certificate de atestare a legislației aplicabile la momentul de referință, anunță Casa Națională de Pensii.
La ce folosește RODPA1
Prin intermediul aplicației RODPA1 a Casei Naționale de Pensii Publice vei putea face următoarele:
Vei încărca informațiile necesare
Vei primi automat un număr de înregistrare
Odată încărcate, informațiile vor fi coroborate cu bazele de date ale: CNPP-ANAF-ONRC-ITM
Formularele A1 vor fi generate în mod automat, dacă ai îndeplinit toate condițiile prevăzute de cadrul legal aplicabil în domeniu.
Dacă aplicația va găsi informații lipsă, îți va genera o alertă și vei ști ce informații mai trebuie să introduci pentru a completa cererea electronică
Dacă aplicația va constata că nu îndeplinești condițiile legale de obținere a documentelor, vei primi răspunsul în cel mai scurt timp”, scrie CNPP.