Știri

Haos global: au picat sistemele de la bănci, telecomunicații și aeroporturi din toată lumea

Marile companii aeriene americane au ordonat ca zborurile să fie oprite la sol vineri, invocând probleme de comunicații, în timp ce alți transportatori, companii media, bănci și firme de telecomunicații din întreaga lume au raportat, de asemenea, că întreruperi de sistem la Microsoft le perturbau operațiunile, transmite Reuters.

Microsoft a anunțat o întrerupere a serviciilor care afectează aplicațiile sale Microsoft 365, afectând întreprinderile și utilizatorii din întreaga lume, potrivit Le Figaro.

Este relatat că mii de echipamente Windows se confruntă cu problema Blue Screen of Death (BSOD) la pornire, afectând bănci, companii aeriene, televiziuni, supermarketuri și multe alte întreprinderi din întreaga lume. Problema a fost cauzată de o actualizare defectuoasă a furnizorului american de securitate cibernetică CrowdStrike, potrivit publicației The Verge. Aceasta scoate din funcțiune PC-urile și serverele afectate, forțându-le să intre într-o buclă de pornire de recuperare, astfel încât mașinile nu pot porni corect.

Serviciul de securitate informatică CrowdStrike este utilizat pe scară largă de multe întreprinderi din întreaga lume. La acest moment, acțiunile CrowdStrike, în tranzacțiile pre-market, cad cu aproape 12%. „Investigăm o problemă care afectează capacitatea utilizatorilor de a accesa diverse aplicații și servicii Microsoft 365”, a afirmat multinaționala americană într-o declarație publicată vineri dimineață. „Serviciile noastre sunt îmbunătățite pe măsură ce continuăm să luăm măsuri de atenuare”, a transmis Microsoft.

Bursa din Londra a fost afectată la rândul său de această problemă tehnică. Afișarea modificărilor din FTSE 100, principalul său indice, a fost întârziată la deschidere. O sursă din cadrul Aeroportului Internațional Henri Coandă – București a declarat că problema ar fi legată de sistemul global de rezervări SITA, utilizat de companiile aeriene pentru rezervări. “E o problemă la cloud-ul Microsoft, folosit de acest sistem. Noi, ca aeroport, nu avem legătură cu sistemul de rezervări”, a precizat sursa citată de G4Media.ro. Pe de altă parte, zborurile companiilor WizzAir și Eurowings sunt afectate în prezent de defecțiunea majoră a serviciilor informatice, iar dimineață au fost afectate cele ale companiilor Ryanair și Turkish Airlines, a transmis pentru HotNews.ro un reprezentant al Aeroportului Otopeni.

American Airlines, Delta Airlines, United Airlines și Allegiant Air au oprit zborurile la mai puțin de o oră după ce Microsoft a declarat că a rezolvat problema întreruperii serviciilor cloud care a afectat mai mulți transportatori low-cost. Nu era clar dacă apelul de a împiedica decolarea zborurilor a fost legat de o întrerupere anterioară a serviciilor cloud Microsoft. În Australia, mass-media, băncile și companiile de telecomunicații au suferit întreruperi, despre care guvernul a declarat că par a fi legate de o problemă la firma globală de securitate cibernetică Crowdstrike.

Site-ul Downdetector a arătat întreruperi la mai multe bănci și companii de telecomunicații. Când Reuters a contactat serviciul de asistență tehnică al Crowdstrike, acesta a transmis un mesaj telefonic înregistrat în care se spunea că are cunoștință de raportări privind probleme ale sistemului de operare Windows al Microsoft, în legătură cu senzorul Falcon, fără a menționa Australia.

Nu exista nicio informație care să sugereze că întreruperea a fost un incident de securitate cibernetică, a declarat biroul coordonatorului național al securității cibernetice din Australia, Michelle McGuinness, într-o postare pe X. Întreruperile s-au răspândit la nivel global, Spania raportând un „incident informatic” la toate aeroporturile sale, în timp ce Ryanair, cea mai mare companie aeriană din Europa după numărul de pasageri, a avertizat pasagerii cu privire la eventualele perturbări care, potrivit acesteia, ar afecta „toate companiile aeriene care operează în Rețea”, însă fără să menționeze de ce natură sunt perturbările.

Furnizorul de servicii cloud AWS de la Amazon a transmis într-un comunicat că „investighează rapoartele privind problemele de conectivitate la Windows EC2 și la spațiile de lucru din cadrul AWS”. Nu era clar dacă toate întreruperile raportate au fost legate de problemele Crowdstrike sau dacă au existat alte probleme la mijloc.

0182
Rozalia Despinescu
Experiență de 10 în presa din România. Reporter și redactor la o televiziune locală din Galați, iar după ce a descoperit presa online, a ocupat mai multe poziții la publicații online: redactor, social media manager, editor coordonator.

    Comments are closed.