Teste regulate pentru mașinile vechi. O nouă regulă propusă de Comisia Europeană în încercarea de a reduce poluarea provoacă deja polemici.
Mașinile mai vechi ar putea fi obligate să treacă la teste anuale de funcționare, conform noii reguli propuse de Comisia Europeană. Lansată pe 24 aprilie, inițiativa urmărește să sporească siguranța rutieră, să detecteze frauda prin kilometraj și să intensifice eforturile de reducere a poluării, potrivit site-ului ConnexionFrance.
În prezent, în Franța, vehiculele care au mai mult de patru ani trebuie să fie supuse unui control tehnic (CT) la fiecare doi ani.
Conform noii propuneri, toate vehiculele cu o vechime de peste 10 ani, inclusiv furgonetele, ar trebui să treacă un CT anual. Această măsură face parte dintr-un impuls mai amplu al UE de a reduce numărul deceselor rutiere și al rănilor grave, cu 50% până în 2030.
Comisarul european pentru Transport, Apostolos Tzitzikostas, a subliniat importanța inițiativei, numind-o „un pas major înainte pentru a face drumurile noastre mai sigure, aerul mai curat și viața cetățenilor mai ușoară”.
Anul trecut, aproape 19.800 de oameni și-au pierdut viața în accidente rutiere în toată Europa. Comisia speră că propunerea ar putea salva 7.000 de vieți și ar putea preveni 65.000 de răniri grave între 2026 și 2050.
Schimbarea va afecta parcul de mașini din Franța
În Franța, această schimbare ar putea afecta o mare parte a parcului de vehicule. Începând cu 2024, 60% dintre mașinile inspectate au o vechime de peste 10 ani, iar vârsta medie a vehiculelor inspectate a depășit 13 ani.
„Până la 60% dintre vehiculele pe care le inspectăm astăzi au mai mult de 10 ani”, a declarat pentru RTL Laurent Palmier, CEO al rețelei Securitest.
„Vârsta medie a vehiculelor inspectate va fi depășit de 13 ani până în 2024”, adaugă el.
Aceste vehicule vechi sunt adesea supuse unei utilizări mai intense și pot fi mai predispuse la uzură.
Această propunere ar putea exercita o presiune semnificativă asupra celor 6.000 de centre de control tehnic din Franța, care efectuează deja 19 milioane de controale pe an.
Ar putea crește și taxa medie de inspecție
Costul pentru proprietarii de mașini ar crește și el, taxa medie de inspecție fiind de 78 EUR. Acest lucru ar putea ajunge la aproape 160 EUR la fiecare doi ani pentru vehiculele mai vechi.
CT a fost extins la motociclete și mașini fără permis în 2024 – o mișcare controversată care a determinat un sindicat al șoferilors să ceară membrilor săi să boicoteze CT-urile.
Deși propunerea este în curs de revizuire de către Parlamentul European și statele membre, implementarea ei ar putea dura câțiva ani.