Știri

Prețuri de infarct pentru șoferii români. Cât se vor scumpi impozitele auto

Proprietarii de autoturisme vechi, cu norme de poluare Euro 4, Euro 3 sau inferioare, trebuie să se pregătească pentru taxe auto semnificativ mai mari. Începând cu anul 2026, impozitele vor fi calculate nu doar în funcție de capacitatea cilindrică, ci și de impactul asupra mediului, ceea ce va duce la creșteri considerabile pentru vehiculele poluante, scrie România TV.

Mașinile vechi, vizate de creșterea impozitelor

Potrivit noilor planuri discutate la nivel guvernamental și recomandate de Comisia Europeană, impozitele pentru mașinile mai vechi de 15 ani ar putea crește cu până la 30%. În unele cazuri, acestea ar putea ajunge chiar de două sau trei ori mai mari decât valorile actuale. Măsura are ca scop reducerea poluării, descurajarea utilizării vehiculelor cu emisii ridicate și atragerea de fonduri suplimentare la bugetul de stat.

Cum se calculează în prezent impozitul auto

În momentul de față, impozitul auto este stabilit în funcție de capacitatea cilindrică a motorului. Pragul major apare la motoarele peste 2.001 cmc, unde taxele cresc considerabil. De exemplu, pentru un motor cuprins între 1.601 și 2.000 cmc, impozitul începe de la 244,5 lei, în timp ce pentru un motor de peste 2.001 cmc, suma de plată pornește de la 1.210 lei.

Pentru autoturismele cu capacitatea cilindrică între 1.401 și 1.600 cmc, impozitul anual actual este de 82,8 lei. Dacă noul criteriu bazat pe poluare va fi aplicat, acesta ar putea depăși 130 de lei.

Valorile actuale ale impozitelor auto în România

În prezent, impozitele auto sunt stabilite pe tranșe de capacitate cilindrică, astfel:
– Sub 1.000 cmc – 51,7 lei/an
– 1.001 – 1.200 cmc – 62,1 lei/an
– 1.201 – 1.400 cmc – 72,4 lei/an
– 1.401 – 1.600 cmc – 82,8 lei/an
– 1.601 – 1.800 cmc – 244,5 lei/an
– 1.801 – 2.000 cmc – 284,5 lei/an
– 2.001 – 2.200 cmc – 1.210 lei/an
– 2.201 – 2.400 cmc – 1.368 lei/an
– 2.401 – 2.600 cmc – 1.472,4 lei/an
– 2.601 – 2.800 cmc – 2.930 lei/an
– 2.801 – 3.000 cmc – 3.148,3 lei/an
– 3.001 – 3.200 cmc – 6.992,6 lei/an
– 4.000 cmc – 8.740,1 lei/an
– 5.000 cmc – 10.925,4 lei/an

Schimbările propuse și efectele asupra șoferilor

Noua formulă de calcul va ține cont de norma de poluare, ceea ce înseamnă că două mașini cu aceeași capacitate cilindrică, dar cu norme diferite (Euro 6 vs. Euro 3, de exemplu), vor avea impozite semnificativ diferite. Proprietarii de mașini mai noi, cu emisii reduse, vor plăti mai puțin, în timp ce șoferii cu „cazane” și „tigăi” vechi vor suporta costuri mai mari.

Măsura este justificată prin impactul pozitiv asupra mediului, dar și prin necesitatea alinierii la standardele europene privind reducerea poluării. Oficial, datele arată că din cele aproape 9 milioane de autoturisme înmatriculate în România, o treime au normă Euro 4 și o vechime de până la 19 ani.

Ce înseamnă acest lucru pentru șoferi

De la 1 ianuarie 2026, posesorii de mașini vechi ar trebui să se aștepte la facturi mai mari către stat. Cei care vor să evite creșterea taxelor vor fi nevoiți fie să își schimbe autoturismul cu unul mai puțin poluant, fie să suporte impozitele majorate.

În concluzie, România se pregătește să aplice o politică fiscală mai strictă în domeniul auto, în care principiul „poluatorul plătește” va deveni regula principală.

064

Comments are closed.