Guvernul urmează să își asume răspunderea în Parlament pentru pachetul 2 de măsuri fiscale. Anunțul a fost făcut de premierul Ilie Bolojan într-o ședință a Partidului Național Liberal, potrivit unor surse politice. Pachetul 2 cuprinde mai multe măsuri fiscale, reformele în administrația publică, reforma pensiilor speciale, măsurile anunțate în Sănătate precum și cele referitoare la proiectele din Anghel Saligny.
Potrivit surselor citate, pachetul ar urma să fie adoptat în ședință de Guvern luni, urmând angajarea răspunderii în Parlament. Odată cu asumarea în fața Parlamentului, Opoziția poate depune din nou moțiune de cenzură.
Pachetul de măsuri a fost motiv de controverse în Coaliție, PSD acuzând că măsurile afectează administrațiile locale și investițiile. Social democrații au cerut măsuri și pentru stimularea economiei.
De asemenea, unele măsuri au fost criticate și de lideri USR. Minstrul Economiei Radu Miruță a criticat pragul de 8.000 de lei anunțat de ministerul Finanțelor pentru deschiderea unei firme.
Ce măsuri cuprinde pachetul 2
Pachetul doi de măsuri cuprinde măsuri fiscal bugetare, reforma pensiilor speciale ale magistraților, măsurile din Sănătate, reforma administrației locale și proiectele din Anghel Saligny.
Crește plafonul CASS pentru cei cu venituri din activități independente
Una dintre modificările principale vizează creșterea bazei de calcul a CASS pentru cei care obțin venituri din activități independente.
Astfel, Ministerul Finanțelor propune majorarea plafonului maxim al bazei anuale de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) de la 60 de salarii minime brute pe țară garantate în plată la 90 de salarii minime brute pe țară, pentru veniturile realizate începând cu data de 1 ianuarie 2026.
Potrivit site-ului ANAF, veniturile din activități independente:
Pot fi realizate independent și/sau în asociere (IF);
Cuprind activități de producție, comerț, servicii, precum și profesiile liberale (avocat, contabil, medic ș.a.);
Presupun desfășurarea unei activități cu regularitate, în mod continuu, pe cont propriu și urmărind obținerea de venituri;
Derivă dintr-o activitate care îndeplinește cel puțin 4 din criteriile prevăzute la art. 7 pct. 3 din Codul fiscal;
Crește impozitarea câștigurilor la Bursă
O altă măsură propusă de Ministerul Finanțelor este majorarea cotelor de impozit aplicabile veniturilor sub forma câştigurilor din transferul titlurilor de valoare şi din operaţiuni cu instrumente financiare derivate, astfel:
în cazul titlurilor de valoare:
prin aplicarea unei cote de 2% (în prezent de 1%) asupra fiecărui câştig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobândite şi înstrăinate într-o perioadă mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobândirii;
prin aplicarea unei cote de 4% (în prezent de 3%) asupra fiecărui câştig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobândite şi înstrăinate într-o perioadă mai mică de 365 de zile de la data dobândirii;
în cazul operaţiunilor cu instrumente financiare derivate:
prin aplicarea unei cote de 2% (în prezent de 1%) asupra fiecărui câştig din efectuarea de operaţiuni cu instrumente financiare derivate deţinute o perioadă mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobândirii;
prin aplicarea unei cote de 4% (în prezent de 3%) asupra fiecărui câştig din efectuarea de operaţiuni cu instrumente financiare derivate deţinute o perioadă mai mică de 365 de zile de la data dobândirii.
Noi reguli pentru veniturile din chirii
Ministerul Finanțelor schimbă regulile și pentru cei care obțin venituri din chirii, inclusiv pentru cei care își închiriază proprietățile în regim hotelier. Astfel, propune:
Venitul net anual din prestarea de servicii de cazare se determină prin deducerea
din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei forfetare de 30% asupra venitului brut. Venitul brut reprezintă totalitatea sumelor în bani și/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură, încasate în cursul anului fiscal;
Impozitul anual datorat se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului
net anual, determinat potrivit alin. (2), impozitul fiind final;
Pentru determinarea venitului net din prestarea de servicii de cazare, contribuabilii
completează numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenţă fiscală și nu
au obligația de a conduce evidență contabilă
Impozitul anual datorat se stabileşte de contribuabil prin depunerea Declaraţiei
unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice,
până la termenul legal de depunere
Persoanele fizice care obțin venituri din închirierea pe termen scurt (adică pentru o perioadă neîntreruptă de maximum 30 de zile pentru aceeași persoană, într-un an) a camerelor situate în locuinţe proprietate personală vor avea obligația utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale și de a emite bonuri fiscale
Măsuri pentru reducerea fenomenului de decapitalizare
interdicția pentru societățile care distribuie trimestrial dividende, de a acorda acționarilor/asociaților/altor persoane afiliate definite de Codul fiscal, avansuri sau împrumuturi, până la regularizarea diferențelor rezultate din distribuirea dividendelor în cursul anului;
introducerea răspunderii solidare a administratorului și a acționarului/asociatului care a beneficiat de plata de dividende interimare, dar nu le-a regularizat, în cazul societăților care au distribuit trimestrial dividende și au acordat avansuri sau împrumuturi acționarilor/asociaților/altor persoane afiliate definite de Codul fiscal, fără să le regularizeze;
introducerea de contravenții pentru societățile care au distribuit trimestrial dividende și au acordat avansuri sau împrumuturi acționarilor/asociaților/altor persoane afiliate definite de Codul fiscal, fără să le regularizeze. Sancțiunea, constând în amendă în cuantum de cel puțin 5.000 lei, urmează să fie aplicată de Ministerul de Finanțe și ANAF;
condiționarea posibilității distribuirii de dividende de constituirea rezervelor legale, acoperirea pierderii contabile reportate, precum și de constituirea de rezerve în conformitate cu cerințele statutare;
De asemenea, se propune ca distribuirea de dividende din profitul exercițiului financiar curent pentru societățile care, pe baza situațiilor financiare anuale, aprobate potrivit legii, au o valoare a activului net sub jumătate din valoarea capitalului social subscris, să poată fi efectuată numai după reîntregirea activului net la valoarea minimă prevăzută de lege;
conversia creanțelor acționarilor/asociaților în acțiuni/părți sociale, în cazul societăților care au o valoare a activului net sub jumătate din valoarea capitalului social subscris, înregistrează datorii față de acționari/asociați rezultate din împrumuturi sau alte finanțări acordate de aceștia și nu își reconstituie în termenul prevăzut de legea societăților, activul net până la nivelul unei valori cel puțin egale cu jumătate din capitalul social subscris;
Alte modificări propuse de Ministerul Finanțelor
nivelul normei de venit în cazul contribuabililor care realizează venituri din activități independente să nu mai fie o sumă fixă ca în prezent, ci să fie legat de salariul minim brut pe țară, așa cum este el la data de 1 ianuarie a anului fiscal;
calculul contribuțiilor sociale să fie legat de aceeași normă de venit, calculată pe baza salariului minim;
Se instituie o taxă logistică pentru gestionarea fluxurilor de bunuri extracomunitare,
în valoare de 25 de lei pentru fiecare colet poștal ce conține bunuri cu valoare
comercială, care intră pe teritoriul României, cu loc de începere al livrării în afara teritoriului Uniunii Europene, a cărei valoare declarată se situează sub pragul de 150 de Euro;
Contribuabilul/Plătitorul persoană juridică este declarat inactiv dacă nu are cont bancar în România sau un cont deschis la o unitate a Trezoreriei Statului;
Persoanele fizice sau juridice, au obligaţia să accepte ca mijloc de plată cardurile de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS şi/sau al altor soluţii moderne de acceptare, inclusiv aplicaţii ce facilitează acceptarea plăţilor electronice;
De la data intrării în vigoare a prezentei legi, capitalul social al societăților
cu răspundere limitată este de minimum 8000 lei. Societățile cu răspundere limitată înregistrate în registrul comerțului îşi vor majora capitalul social la prima mențiune de modificare a actului constitutiv, dar nu mai târziu de 2 ani de la data intrării în vigoare a legii;
Documentul cu toate taxele propuse de Ministerul Finanțelor poate fi consultat AICI și expunerea de motive AICI.
Reforma pensiilor speciale
proiectul de act normativ prevede:
stabilirea vârstei de pensionare pentru personalul vizat de proiect, prin referire la vârsta standard de pensionare din sistemul public de pensii;
instituirea unei condiţii de vechime minime în muncă de cel puţin 35 de ani;
un cuantum al pensiei de 55% din baza de calcul reprezentată de media indemnizaţiilor de încadrare brute lunare şi a sporurilor pentru care au fost reţinute contribuţii de asigurare socială realizate în ultimele 60 de luni de activitate înainte de data pensionării, cu limitarea cuantumului net al pensiei de serviciu la 70% din venitul net avut în ultima lună de activitate înainte de data pensionării;
o nouă eşalonare a vechimilor asimilate care intră în calculul perioadei utile pentru pensia de serviciu până în anul 2029;
o nouă eşalonare a creşterii vârstei de pensionare pentru magistraţi, prin adăugarea anuală a unei perioade suplimentare de 1 an şi 6 luni, până în anul 2036;
introducerea posibilităţii de pensionare anticipată la împlinirea unei vechimi minime de 35 de ani în funcţiile respective, cu aplicarea unei penalizări anuale de 2% până la împlinirea vârstei standard de pensionare din sistemul public;
modificarea dispoziţiilor privind acordarea bonificaţiei de 1% şi actualizarea pensiei, în sensul restrângerii acestor posibilităţi doar la persoanele cu decizii de pensionare sau care îndeplinesc condiţiile de pensionare, respectiv fără a se lua în considerare vechimea împlinită după intrarea în vigoare a proiectului pentru acordarea bonificaţiei de 1%;
introducerea unor norme tranzitorii referitoare la menţinerea deciziilor de pensionare şi la acordarea drepturilor astfel cum erau reglementate în legislaţia anterioară de la momentul îndeplinirii lor celor care îndeplinesc condiţiile de pensionare până la 1 octombrie 2025, data intrării în vigoare a acestei legi;
armonizarea dispoziţiilor similare din Legea 567/2004 şi Legea 361/2023 cu cele din Legea 303/2022.
Documentul integral poate fi consultat AICI.
Reforma administrației locale. Taxe mai mari
Potrivit proiectului, la nivel local se vor lua următoarele măsuri:
Clarificarea și extinderea bazei de impunere pentru impozitele pe clădiri, terenuri și mijloace de transport (inclusiv pentru construcții ilegale).
Majorarea impozitului cu 100% pentru clădirile construite fără autorizație pentru 5 ani.
Introducerea cotelor adiționale pentru compensarea facilităților fiscale acordate.
Publicarea listelor cu contribuabili fără restanțe – stimulent pentru conformare voluntară.
De asemenea, vor fi făcute concedieri:
6.060 de posturi de consilieri personali, dintr-un total de 10.126 de posturi – economie de: 193,92 milioane lei pe ultimele 4 luni din 2025; 581,76 milioane lei economie anuală.
Reducerea cu 20% a posturilor din instituțiile prefectului.
Reducerea personalului din poliția locală, în funcție de numărul de locuitori: un post pentru fiecare 1.200 de locuitori pentru comune, oraşe, municipii, şi sectoare ale municipiului Bucureşti; un post pentru fiecare 6.500 de locuitori pentru judeţe, respectiv municipiul Bucureşti; unităţile administrativ-teritoriale cu numărul locuitorilor mai mic de 4.500 nu pot înființa poliție locală decât dacă pot asigura din venituri proprii integral cheltuielile cuprinse în secțiunea de funcționare. În acest caz numărul este de maxim 3 polițiști locali.
Limitarea salariilor:
Plafonarea salariului președintelui ANRSC – economie estimată: 190.812 lei/an.
Limitarea salariilor din subordonatele MDLPA prin grile de salarizare.
Reducerea numărului de membrii ai consiliului de administrație pentru ANCPI, precum și pentru ANL – economia estimată: 410.444 lei/an.
Reducerea costurilor administrative:
MDLPA preia spații excedentare de la RA-APPS → valorificare eficientă a patrimoniului public.
Transferarea cheltuielilor centrelor militare către Ministerul Apărării – scădere presiune pe bugetele locale
Îmbunătățirea colectării veniturilor fiscale
Extinderea executării silite asupra:
indemnizațiilor asistenților personali;
venitului minim de incluziune (VMI) – începând cu 2026.
Documentul poate fi consultat AICI.