Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a pus în dezbatere publică un proiect de lege care vizează schimbări importante pentru șoferii din România. Documentul propune actualizarea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale (rovinieta), majorarea amenzilor pentru lipsa acesteia și ajustarea tarifelor de trecere pe podurile naționale și pe autostrada A2, conform ziare.com.
Modificarea legislației privind rovinieta
Guvernul intenționează să modifice Ordonanța de Urgență nr. 15/2002, care reglementează plata rovinietei și a tarifelor de trecere pe drumurile naționale. Conform documentului, amenzile aplicate pentru lipsa rovinietei nu mai descurajează fenomenul contravențional și trebuie actualizate.
„Având în vedere faptul că din anul 2022 cuantumul amenzilor aplicate pentru lipsa rovinietei valabile pentru categoriile B – H a rămas la același nivel, se propune modificarea acestora, prin actualizarea Anexei nr. 2 prin care se stabilește cuantumul amenzilor contravenționale aplicabile utilizatorilor pentru lipsa rovinietei valabile. Având în vedere că numărul contravențiilor aplicate în anul 2024 pentru circulația fără achitarea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România (rovinieta) a fost de peste 750.000, rezultă că valoarea actuală a amenzilor nu este în măsură să descurajeze fenomenul contravențional, motiv pentru care se propune această modificare”, au transmis reprezentanții Guvernului.
Amenzi mai mari pentru lipsa rovinietei și a peajului
Nivelul amenzilor pentru lipsa rovinietei a fost stabilit în anul 2022 și nu a mai fost modificat până acum. Pentru lipsa peajului (tariful de trecere), cuantumul sancțiunilor a rămas neschimbat din 2015, fiind calculat ca un multiplu al tarifului minim: de 10 ori pentru amenda minimă și de 20 de ori pentru amenda maximă.
Șoferii care primesc proces-verbal de contravenție au în continuare posibilitatea de a plăti jumătate din amenda minimă în termen de 15 zile de la comunicare, conform legislației în vigoare.
Podurile vizate de noile tarife
Proiectul prevede actualizarea tarifelor pentru trecerea pe:
Podul de pe DN 2A între Giurgeni și Vadu Oii,
Podurile de pe autostrada A2 între Fetești și Cernavodă.
Ultima ajustare a tarifelor pentru aceste treceri a fost făcută în anul 2018. De atunci, prețurile au rămas la același nivel, deși costurile de întreținere și inflația au crescut considerabil.
Calculul noilor tarife
Ministerul propune ca actualizarea să se facă prin raportare la indicele lunar al prețurilor de consum pentru servicii, în perioada decembrie 2018 – decembrie 2024, conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS).
Este important de precizat că tarifele deja plătite pentru rovinietă sau pentru trecerea pe poduri înainte de intrarea în vigoare a noilor reguli își păstrează valabilitatea.
Când intră în vigoare noile reguli
Dacă proiectul va fi adoptat de Guvern, noile tarife și amenzi actualizate urmează să intre în vigoare începând cu data de 1 septembrie 2025.
Șoferii din România trebuie să se pregătească pentru amenzi mai mari în cazul în care circulă fără rovinietă sau fără achitarea peajului, dar și pentru tarife de trecere actualizate la nivelul inflației. Autoritățile susțin că aceste modificări sunt necesare pentru a reduce numărul mare de contravenții și pentru a asigura întreținerea corectă a infrastructurii rutiere.