Federațiile sindicatelor din învățământ continuă să protesteze zilnic în fața Ministerului Educației, acuzând prevederile Legii 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”. Aceasta prevede comasarea unor unități școlare, creșterea normei didactice și reducerea bugetelor pentru burse și funcționare.
În timp ce sindicatele cer demisia ministrului Daniel David și amenință cu o grevă generală, calendarul oficial arată că noul an școlar ar trebui să înceapă pe 8 septembrie 2025 și să se încheie pe 19 iunie 2026.
Anul școlar 2025-2026: date cheie, module și vacanțe
Conform Ordinului emis de ministrul Educației, Daniel David, anul școlar are 36 de săptămâni de cursuri, structurate astfel:
* Modulul 1: 8 septembrie – 24 octombrie 2025
* Modulul 2: 3 noiembrie – 19 decembrie 2025
* Modulul 3: 8 ianuarie – 6, 13 sau 20 februarie 2026 (data se stabilește la nivel județean)
* Modulul 4: 16 februarie, 23 februarie sau 2 martie – 3 aprilie 2026
* Modulul 5: 15 aprilie – 19 iunie 2026
Vacanțele școlare din anul 2025-2026
* 25 octombrie – 2 noiembrie 2025
* 20 decembrie 2025 – 7 ianuarie 2026
* o săptămână în perioada 9 februarie – 1 martie 2026 (vacanță mobilă)
* 4 – 14 aprilie 2026
* 20 iunie – 6 septembrie 2026
Excepții pentru clasele terminale
* Clasa a XII-a zi și a XIII-a seral/frecvență redusă: final pe 5 iunie 2026
* Clasa a VIII-a: final pe 12 iunie 2026
* Liceu tehnologic și învățământ profesional: final pe 26 iunie 2026
* Postliceal: durata stabilită prin planurile-cadru în vigoare
„Școala Altfel” și „Săptămâna Verde” – două programe obligatorii
În anul școlar 2025-2026, programele extracurriculare „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde” se vor desfășura între 8 septembrie 2025 și 3 aprilie 2026. Fiecare durează 5 zile consecutive lucrătoare și nu pot fi organizate în același modul.
Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat că „Școala Altfel” va avea două teme obligatorii: violența și consumul de substanțe. „Activitățile vor fi semi-structurate, adică vom spune cam ce ne dorim acolo”, a explicat acesta, subliniind că elevii, profesorii și părinții trebuie pregătiți să recunoască și să gestioneze astfel de situații.
Reacția ministrului Educației la proteste
În fața presiunilor din partea sindicatelor și a cererilor de demisie, Daniel David a răspuns printr-un mesaj public:
„Mi-aș fi dorit foarte mult să fi fost ministrul Educației și Cercetării într-o perioadă în care să pot construi, fără să fiu nevoit să mă gândesc în fiecare zi la soluții de restructurare. Dacă demisia mea ar fi rezolvat situația financiară din Educație-Cercetare și a țării, aș fi anunțat-o demult!”
El a adăugat că măsurile impuse prin „Legea Bolojan” sunt „necesare, nu dorite”, deoarece fondurile nu mai ajung pentru plata salariilor și burselor până la finalul anului.
Sindicatele contestă restructurările și amenință cu grevă
Liderii sindicali acuză reduceri masive de posturi și transformarea unor cadre titulare în „navetiști forțați”. Simion Hăncescu (FSLI) și Marius Nistor (FSE „Spiru Haret”) au avertizat că se strâng semnături pentru declanșarea unei greve generale în toamnă.
La primul miting din fața Ministerului Educației au participat peste 300 de profesori, care au afișat simbolic bilete de „îmbarcare spre Cluj”, în semn de retragere a încrederii față de ministrul originar din acest oraș.
Controverse privind utilitatea programelor „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde”
În timp ce Ministerul insistă asupra celor două programe, o parte dintre profesori și directori susțin că acestea nu funcționează în învățământul gimnazial și liceal.
Raluca Răducanu, director adjunct al Liceului „Jean Monnet”, afirmă că „activitățile extrașcolare trebuie făcute extrașcolar și nu întrerupt procesul educativ”. Profesorul Marius Lobază de la Colegiul Național Bănățean Timișoara a mers și mai departe, declarând că anul școlar 2024-2025 a fost „distrus complet” de prea multe săptămâni speciale și simulări.
Anul școlar 2025-2026 se anunță unul tensionat, cu proteste sindicale, măsuri de restructurare și schimbări majore în organizarea programelor extracurriculare. În timp ce profesorii cer stoparea tăierilor și amenință cu greva generală, Ministerul Educației transmite că deciziile luate prin „Legea Bolojan” sunt inevitabile pentru a menține sistemul funcțional.