Știri

Ultima oră. Elevii nu mai fac școală vineri! Decizia momentului

Program-pilot în România: 4 zile fizic + 1 zi online pentru elevii de clasa a XII-a

În anul şcolar 2025-2026, Ministerul Educației a aprobat implementarea unui program-pilot în care elevii de clasa a XII-a din anumite licee vor merge la şcoală doar patru zile fizic, iar în ziua a cincea (de regulă vinerea) vor avea cursuri online sau activităţi la domiciliu.

Cum funcţionează concret

Programul este aplicat în 18 unităţi de învăţământ din ţară, selectate pentru a testa modelul.
La liceul pilot Colegiul Național Bănățean Timișoara elevii de clasa a XII-a participă la cursuri fizice luni-joi, iar vineri predarea sau activitățile se desfăşoară online.
Scopul este de a concentra ziua fizică pe materiile care intră în examenul de Bacalaureat, iar ziua online să fie folosită pentru recapitulare, proiecte, teme sau studiu individual.

Motivele şi argumentele pentru acest model

Direcţia unităţii pilot afirmă că elevii de clasa terminală “resimt o presiune mare” şi oboseală, din cauza volumului ridicat de materii şi a stresului din apropierea examenelor.
Modelul urmăreşte să sporească concentrarea pe materiile „cheie” pentru Bacalaureat şi să ofere timp mai mult pentru pregătire individuală.
De asemenea, formatul implică o reorganizare a orelor şi implicarea profesorilor în colaborare pentru competenţele naţionale.

Avantaje aşteptate

Elevii beneficiază de un timp de studiu acasă suplimentar, ceea ce poate reduce presiunea şi oboseala. :contentReference[oaicite:10]{index=10}
Profesorii, prin focalizarea pe clasele terminale, pot dedica mai mult timp pregătirii pentru examen şi pot coordona mai eficient activitatea.
Posibilitatea de a implementa metode de predare online/hibrid pentru disciplinele care nu intră la Bacalaureat, ceea ce poate moderniza procesul educaţional.

Provocări şi întrebări ridicate

Modelul presupune un nivel de autonomie sporit pentru elevi: ziua online poate fi un avantaj doar dacă elevul ştie să-şi organizeze timpul eficient. Unii elevi spun că “dacă nu se organizează, ziua liberă devine dezavantaj”.
Pentru disciplinele care nu sunt prioritare pentru Bacalaureat, există riscul să fie „neglijate” dacă elevii sau profesorii nu menţin ritmul.
Din punct de vedere logistic şi administrativ, şcolile trebuie să asigure resursele online, accesul elevilor la tehnologie, formarea profesorilor pentru predare hibridă etc. Aceasta este o provocare conform analizelor.

Ce urmează

Dacă acest program-pilot se va dovedi eficient în liceele care îl aplică, există intenţia ca modelul să fie extins, adaptat sau să servească ca bază pentru reforme mai ample în învăţământul liceal.
Important este ca monitorizarea rezultatelor – promovabilitatea la Bacalaureat, satisfacţia elevilor, feedback-ul profesorilor – să fie parte din evaluarea programului.

Implicaţii pentru elevi, părinţi şi profesori

Elevii trebuie să fie pregătiţi pentru o zi de învăţare de acasă: să-şi organizeze spaţiul, să respecte termenele, să comunice activ cu profesorii online.
Părinţii trebuie să ştie că ziua vineri nu este “liberă complet”, ci implică studiu, proiecte, colaborare online.
Profesorii au rolul de mediator între formatul fizic şi cel online, de a adapta materii, teme, instrumente digitale şi de a colabora între clase / profiluri.

03009

Comments are closed.