O acțiune amplă desfășurată joi de DIICOT și polițiștii de la Direcția de Combatere a Criminalității Organizate a adus la lumină o schemă complexă prin care ar fi fost derulate operațiuni ilegale cu produse petroliere. Ancheta ridică suspiciuni serioase privind existența unei rețele de contrabandă, evaziune fiscală și fals în documente vamale, iar verificările au fost extinse în mai multe județe din România.
38 de locații verificate în toată țara
Conform autorităților, au fost efectuate 37 de percheziții în cadrul operațiunii. Descinderile DIICOT au vizat sediile unor companii, locuințele unor persoane implicate și un operator portuar din Constanța. Acțiunile s-au desfășurat simultan în București și în județele Ilfov, Constanța, Prahova, Buzău, Bacău, Galați, Cluj și Bihor.
Procurorii spun că dosarul privește suspiciuni de constituire a unui grup infracțional organizat, evaziune fiscală și contrabandă cu motorină.
DIICOT: o rețea ar fi folosit documente falsificate pentru importurile de combustibil
Potrivit comunicatului DIICOT, ancheta indică faptul că rețeaua ar fi acționat încă din 2022. Instituția a transmis:
„Din probatoriul administrat până în prezent, au rezultat suspiciuni cu privire la faptul că, începând cu anul 2022, ar fi fost constituit în jurul a două companii de export (înmatriculate în țări din Europa), o grupare infracțională organizată, care ar acționa și în prezent, și care ar fi operaționalizat un mecanism sofisticat de contrabandă transfrontalieră cu produse petroliere, folosind la autoritatea vamală documente falsificate sau inexacte cu privire la cantitățile de produse importate, precum și infrastructura și facilitățile unui terminal petrolier deținut de o companie cu capital majoritar de stat”.
Schema, așa cum o descriu anchetatorii, ar fi permis manipularea declarațiilor vamale și pierderea controlului asupra fluxurilor mari de motorină. Documente incomplete sau falsificate ar fi dus atât la distorsionarea pieței, cât și la evitarea taxelor.
Cum ar fi fost comise fraudele fiscale
Ancheta arată că traficanții ar fi utilizat proceduri și acte contabile fictive, pentru a evita plata impozitelor la vânzarea de combustibil. DIICOT susține că au existat două efecte majore ale acestor practici: avantaje financiare pentru firme mici care nu ar fi avut capacitatea reală de procesare și pierderi bugetare semnificative pentru stat.
Autoritățile au precizat că rețeaua ar fi recurs la:
evitarea înregistrării veniturilor
trecerea unor cheltuieli care nu aveau justificare economică
tranzacții fictive destinate mascării operațiunilor reale
Companii de import investigate pentru schema cu acciză fără depozitare
Procurorii verifică activitatea a 11 firme care ar fi importat motorină între anii 2022 și 2025, folosind coduri de acciză „fără depozitare”. Acest mecanism ar fi contribuit la dispariția unor cantități mari de carburant și ar fi alimentat rețeaua ilegală.
Acțiunea a fost sprijinită și de Brigada Specială de Intervenție a Jandarmeriei „Vlad Țepeș”.
DIICOT a menționat că:
această etapă a anchetei nu reprezintă o formulare de acuzații împotriva persoanelor vizate, ci doar o procedură de strângere a probelor necesare clarificării situației.
Oil Terminal susține că nu este implicată în dosar
După apariția informațiilor privind perchezițiile, operatorul de stat Oil Terminal a transmis o notificare oficială către Bursa de Valori București. Compania afirmă că procurorii au solicitat acte comerciale referitoare la perioada 2022–2025, însă a precizat:
„Societatea Oil Terminal informează acţionarii şi investitorii că […] nu are nicio calitate procesuală în această cauză penală”, fiind implicată doar pentru a pune la dispoziție documente necesare anchetei.
Oil Terminal subliniază că a transmis procurorilor toate documentele cerute și a oferit „întregul sprijin” pentru investigarea situației.
Indiciile privind tranzitarea combustibilului
O parte a operațiunilor ilegale ar fi avut loc folosind infrastructura unei companii cu capital majoritar de stat. Există suspiciuni că un terminal petrolier ar fi fost utilizat în procesul de manipulare a stocurilor și că ar fi contribuit la „dispariția” unor cantități însemnate de motorină.
Ancheta continuă, iar procurorii DIICOT analizează în acest moment documente, fluxuri de combustibil și tranzacții comerciale pentru a stabili întregul mecanism folosit în această rețea de contrabandă.




