Legea care va fi impusă în toată România și în restul statelor din blocul comunitar va interzice reparațiile pentru anumite mașini! Este o parte a unui program ambițios pregătit de Uniunea Europeană (UE).
Uniunea Europeană (UE) a stabilit un obiectiv extrem de ambițios prin intermediul programului „Green Deal”, în efortul său de a reduce emisiile de carbon. În cadrul pachetului „Fit for 55”, una dintre măsurile-cheie este eliminarea treptată a autovehiculelor cu motoare cu ardere internă, recunoscute ca fiind printre cele mai poluante.
Un viitor regulament, care trebuie să fie aprobat atât de Parlamentul European, cât și de Consiliul UE, introduce ideea de „vehicul rezidual”. Conform propunerii actuale, vehiculele reziduale sunt cele cu o vechime de peste 15 ani.
Acestea includ autovehiculele cu defecțiuni majore la componente vitale cum ar fi motorul, transmisia, frânele și direcția, precum și cele considerate că au ajuns la finalul duratei lor de viață (posibil în jur de 15 ani).
Odată clasificate ca reziduale, aceste mașini nu vor putea fi supuse unor reparații semnificative și vor fi retrase din circulație prin casare.
Legea europeană privind climatul transformă obiectivul UE de reducere a emisiilor cu cel puțin 55% până în 2030 într-o obligație legală. Statele membre ale UE sunt angajate în elaborarea unei noi legislații pentru a atinge acest obiectiv și pentru a realiza neutralitatea climatică a UE până în 2050.
Pachetul Fit for 55 cuprinde o serie de propuneri menite să revizuiască și să actualizeze legislația UE, precum și să implementeze noi inițiative, pentru a asigura conformitatea politicilor UE cu obiectivele climatice stabilite de Consiliul și Parlamentul European.
Acest pachet de propuneri are drept scop oferirea unui cadru coerent și echilibrat pentru atingerea obiectivelor UE în domeniul climatic, având în vedere:
o tranziție justă și echitabilă din punct de vedere social;
menținerea și întărirea inovației și competitivității industriei UE, asigurând în același timp condiții echitabile pentru operatorii economici din țări terțe;
susținerea poziției UE ca lider în lupta globală împotriva schimbărilor climatice.
Propunerile din cadrul pachetului Fit for 55 au fost inițial prezentate și discutate la nivel tehnic în cadrul grupurilor de lucru ale Consiliului responsabile pentru domeniul de politică relevant. Ulterior, acestea au fost supuse dezbaterii ambasadorilor statelor membre UE în cadrul Coreper, pentru a pregăti terenul pentru acorduri între cele 27 de state membre.
Miniștrii UE, în diverse formule ale Consiliului, au schimbat opinii cu privire la propuneri pentru a ajunge la un consens asupra unei poziții comune referitoare la fiecare act legislativ propus. În cadrul procedurii legislative ordinare, Consiliul se angajează apoi în negocieri cu Parlamentul European pentru a ajunge la un acord comun în vederea adoptării finale a actelor legislative.