Casa Națională de Pensii Publice recunoaște, într-un răspuns oficial, că există cazuri în care pensionarii nu îşi primesc banii la timp. Antena3.ro a scris despre mai multe cazuri în care aceştia au aşteptat luni întregi ca să-şi primească pensiile, iar problemele au fost rezolvate abia după ce a intervenit presa.
Totodată, instituţia mai precizează că aplicația informatică folosită pentru recalcularea pensiilor nu este încă funcțională şi că asocierea de firme care a câşigat licitaţia a fost sancţionată pentru unele întârzieri. Deși au trecut nouă luni de la adoptarea noii legi a pensiilor, modulele software esențiale se află „în fază avansată de testare”. Între timp, 500.000 de dosare sunt în așteptare, iar doar 3.288 de angajați se ocupă de cei peste 10 milioane de români care iau pensie.
O recunoaștere oficială: aplicația e parțial funcțională
CNPP afirmă că noile aplicații sunt complet funcționale pentru dosarele depuse după data de 1 septembrie 2024, conform noii legi a pensiilor. Totuşi, timpul de implementare a noilor aplicaţii informatice de la momentul apariţiei noii legi a fost prea scurt.
„Menționăm că termenul avut la dispoziție de la data aprobării/promulgării/publicării Legii nr.360/2023 și până la data intrării în vigoare a acesteia a fost de doar 9 luni de zile, timp în care trebuiau atinse două ținte majore:
• elaborarea normelor de aplicare a legii (HG nr.181 din 28.02.2024, publicată la 01.03.2024) – după apariția legii;
• crearea, dezvoltarea, testarea și darea în producție a noilor aplicații informatice, în paralel, în doar 6 luni de zile (01.03.2024 – 01.09.2024),respectiv pentru:
◦ calculul pensiilor conform art.144 din Legea nr.360/2023, emiterea și transmiterea efectivă a deciziilor de recalculare pentru aproape 5 milioane de dosare (!) până la data de 1 septembrie 2024,
◦ noi funcționalități, fluxuri, formule, etc necesare (și prevăzute) pentru implementarea în sistemul informatic integrat al Casei Naționale de Pensii Publice a prevederilor Legii nr.360/2023”, precizează instituţia.
Întrebată punctual dacă aplicaţia informaţională este complet operațională, instituția recunoaşte că la modulul de recalculare a pensiilor sunt probleme. De vină sunt „numeroasele schimbări legislative”.
„Referitor la recalcularea pensiilor prin trecerea de la pensia de invaliditate/pensia anticipată parțială la pensia pentru limită de vârstă vă comunicăm că, având în vedere numeroasele schimbări legislative anterioare, în funcție de care – în timp – au fost utilizate mai multe versiuni de stabilire/calcul al pensiilor și ținând seama de noile elemente parametrice introduse de Legea nr. 360/2023, acest tip de recalculare este cel mai complex și îl reprezintă `aducerea la un numitor comun` a tuturor pensiilor aflate în plată.
Pentru aceste recalculări, cât și pentru cele privind valorificarea veniturilor nepermanente și a acordului global, aplicațiile informatice au fost deja dezvoltate și se află în fază avansată de testare, urmând a fi date în producție în cel mai scurt timp”, precizează CNPP.
Iar faptul că, timp de decenii, pensiile au fost calculate pe baza unor legi și formule diferite, în funcție de condiții speciale de muncă, perioade asimilate, stagii necontributive și așa mai departe, a dus la următoarea situaţie: „Se poate spune că nu există două persoane ale căror condiții de eligibilitate sunt identice”.
Pentru a acoperi toată această diversitate, softul CNPP a fost încărcat cu 3.587 de formule noi de calcul, susţin oficialii instituţiei.
„Indiferent de data emiterii deciziei, drepturile de pensie restante se achită retroactiv, astfel încât eventualele întârzieri nu vor avea efecte de natură pecuniară asupra beneficiarilor”, mai spun aceştia.
Pe hârtie. În viaţa reală, faptul că oamenii îşi primesc drepturile cu întârziere duce la facturi neplătite şi nesiguranţa zilei de mâine.
500.000 de dosare, doar 3.288 de angajați
În momentul de faţă, la nivel naţional sunt în lucru aproximativ 500.000 de dosare, în diverse stadii de procesare. Asta înseamnă aproape 8.500 de dosare pentru fiecare casă de pensii din România.
Timpul mediu de soluționare este, teoretic, de 37 de zile; dar asta nu include blocajele generate de testarea aplicației informatice.
CNPP mai precizează că toată această activitate se face cu puţini angajaţi: „Casele teritoriale de pensii deservesc un număr de cca 10.600.000 de beneficiari (asigurați, pensionari și beneficiari de indemnizații acordate în baza unor legi cu caracter special) cu doar 3.288 salariați, respectiv cca 3.200 beneficiari/ lucrător”.
Volumul de muncă a crescut, în timp ce numărul angajaților a scăzut.
„Începând cu data de 01.01.2024 s-a înregistrat o scădere de cca 8% al numărului total de posturi aprobate și o scădere de cca 15% a numărului de posturi ocupate. Prin urmare, la nivelul caselor teritoriale de pensii se desfășoară o activitate continuă, pe toate palierele, chiar dacă volumul este foarte mare și personalul insuficient, angajații depun eforturi suplimentare pentru soluționarea tuturor cererilor de stabilire/revizuire/recalculare ale drepturilor de pensie și comunicarea la plată a acestora.
Menționăm și faptul că deși există acest flux continuu, prin care sunt emise decizii și sunt achitate drepturi de pensie, în unele cazuri pot apărea întârzieri în soluționare, dar indiferent de data emiterii deciziei, drepturile de pensie restante se achită retroactiv, de la data prevăzută de lege”, se arată în răspunsul trimis către Antena3.ro
În același timp, legislația s-a modificat de peste 30 de ori doar în ultimii patru ani: „În intervalul 2020–2023 au existat 31 prevederi legislative necesar a fi implementate și însușite de personalul caselor teritoriale de pensii (cca 1/lună)”.
Furnizorul de soft a fost penalizat
De implementarea softului se ocupă consorțiul Arobs Systems – Wing Leading Edge, selectat prin licitație. CNPP admite că au existat întârzieri.
„Prin derularea unei proceduri de atribuire prin licitație deschisă pentru atribuirea Acordului – Cadru având ca obiect “Servicii de asistenţă tehnică, mentenanţă corectivă și evolutivă pentru sistemul informatic integrat al Casei Naționale de Pensii Publice”, selecție care a avut la bază o serie lungă de cerințe și criterii profesionale a fost declarat câștigător ofertantul: Asocierea Arobs Systems – Wing Leading Edge.
Având în vedere complexitatea sistemului informatic integrat al CNPP, arhitectura software-ului existent, dezvoltat prin implementarea unor proiecte începând cu anul 2010, precum și obligativitatea unei secvențialități a dezvoltării unor noi funcționalități, în sensul în care acestea sunt dependente de anumite etape sau funcționalități anterioare și de aceea ele nu pot fi dezvoltate, testate sau trecute în producție decât într-o anumită succesiune, în cuprinsul contractelor încheiate între CNPP și prestatorul de servicii Asocierea Arobs Systems – Wing Leading Edge au fost prevăzute termenele de implementare ale legii etapizat.
Contractul având clauze bine stabilite privind termenele de livrare a modulelor informatice, în majoritatea cazurilor termenele au fost respectate, dar au existat și cazuri în care depășirea acestora a fost sancționată cu penalizări”, precizează CNPP, care nu spune, însă, pentru ce şi cu cât au fost aplicate aceste penalizări.
Totuşi, nu doar dosarele cu recalculări înregistrează întârzieri. Antena3.ro a scris, luni, despre cazul unui pensionar român stabilit în Canada, care a rămas fără pensie din ianuarie.
Luna trecută, doi pensionari din Bucureşti anunţau Antena3.ro că nu şi-au primit pensiile după luni întregi de aşteptare. Au avut parte doar de promisiuni, drumuri la ghişee și ignoranță instituțională. Iar problema s-a rezolvat abia după ce a intervenit presa.
Totodată, surse din sistem se declară exasperate.
„Mă înjură toată lumea, inclusiv apropiaţii, că nu îşi primesc pensiile. Este vorba despre acele recalculări şi din toamna anului trecut primim doar promisiuni. Nimic concret. Să ni se dea şi nouă un termen, să ştim când se va implementa. La nivel naţional ar fi vorba de 180.000 de dosare aflate în această situaţie, deşi modulul de calcul trebuia finalizat de încă de anul trecut. Am înţeles că această aplicaţie de recalculare este în testare în luna iunie, dar nu ştiu când va fi funcţională cu adevărat”, spun acestea.