La doar câteva zile după tragedia aviatică de la Ahmedabad, în care cel puțin 270 de persoane și-au pierdut viața, apar noi informații despre starea avionului Boeing 787-8 Dreamliner aparținând Air India. Președintele companiei, N Chandrasekaran, a declarat într-un interviu televizat că ambele motoare ale aeronavei aveau un „istoric curat”, infirmând speculațiile care susțineau o posibilă defecțiune mecanică drept cauză a accidentului, scrie BBC.
Un motor nou, altul verificat recent
Potrivit lui Chandrasekaran, motorul din dreapta fusese instalat recent, în martie 2025, fiind practic nou. Cel din stânga fusese supus unei revizii în 2023 și urma să fie verificat din nou abia în decembrie 2025. „Avionul AI171 avea un istoric curat. Nu a fost raportată nicio problemă anterioară cu acest aparat”, a precizat el, îndemnând la calm și răbdare până la publicarea rezultatelor oficiale ale anchetei.
Cutia neagră va dezvălui adevărul
Anchetatorii analizează în prezent datele extrase din cutiile negre ale aeronavei – înregistrările audio din cabină și datele de zbor – pentru a reconstrui ultimele momente ale cursei Air India 171, care s-a prăbușit la mai puțin de un minut după decolarea de pe aeroportul din Ahmedabad.
„Există multe teorii și speculații, dar singurul adevăr îl vom afla din înregistrările de zbor. Specialiștii mi-au spus că aceste date vor oferi o imagine clară asupra cauzei accidentului”, a subliniat președintele Air India.
Motoarele Genx-1B: tehnologie modernă, dar nu infailibilă
Fostul anchetator Kishore Chinta, intervievat de BBC, a explicat că starea unui motor de avion nu este dictată doar de vârstă. Motoarele Genx-1B, fabricate de GE Aerospace și utilizate pe acest model de Boeing, sunt dotate cu un sistem digital numit FADEC (Full Authority Digital Engine Control), care monitorizează constant performanța și starea de sănătate a motorului. Intervențiile de întreținere nu urmează un program fix, ci se bazează pe datele colectate și pe inspecții fizice.
Totuși, unele componente ale motorului, cunoscute ca „Life Limited Parts” (piese cu durată limitată de viață), au un ciclu de funcționare prestabilit, între 15.000 și 20.000 de cicluri. Fiecare pornire și oprire a motorului este considerată un ciclu complet, a explicat Chinta.
Air India reduce zborurile internaționale
În urma tragediei, Air India a anunțat reducerea cu 15% a zborurilor internaționale operate cu avioane wide-body, măsură valabilă până la jumătatea lunii iulie. Compania invocă o serie de factori, printre care verificările suplimentare de siguranță, o prudență sporită în rândul echipajului și tensiunile din Orientul Mijlociu.
Într-un comunicat oficial, Air India a informat că 26 din cele 33 de aeronave Boeing 787-8 și 787-9 au fost deja inspectate și au primit aprobarea de a zbura. Restul urmează să fie verificate în perioada următoare, iar flota de Boeing 777 va fi, de asemenea, supusă unor controale de siguranță extinse.
Impactul pe termen lung: o provocare pentru Air India
Pe lângă implicațiile tehnice și operaționale, accidentul ar putea afecta serios planurile de redresare ale companiei. După ce a fost achiziționată în 2022 de conglomeratul Tata Sons – care deține și branduri celebre precum Tetley Tea sau Jaguar Land Rover – Air India a încercat să se reinventeze, trecând de la o companie de stat cu probleme la un transportator privat competitiv.
Tragedia de la Ahmedabad reprezintă un test dur pentru această transformare, iar consecințele – atât în planul imaginii, cât și al încrederii pasagerilor – vor fi simțite mult timp de acum înainte.
Până la finalizarea anchetei oficiale, toate privirile rămân îndreptate către datele din cutia neagră, singurele capabile să spună cu exactitate ce s-a întâmplat în acele ultime secunde dramatice.