Secretarul General al NATO, Mark Rutte, a atras atenția marți asupra pericolului reprezentat de bruiajul electronic atribuit Rusiei, după incidentul grav în care avionul oficial al Ursulei von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a pierdut semnalul GPS în spațiul aerian al Bulgariei. Potrivit oficialilor europeni, NATO lucrează „zi și noapte” pentru a contracara aceste acțiuni, care pot pune în pericol aviația civilă din Europa.
Incidentul în care a fost implicat avionul Ursulei von der Leyen
Avionul ce o transporta pe șefa Executivului european a întâmpinat probleme majore la sistemele de navigație, piloții fiind obligați să utilizeze hărți clasice pentru a reuși aterizarea în siguranță. Autoritățile bulgare suspectează că în spatele incidentului s-ar afla Federația Rusă, fiind vorba de o acțiune de bruiaj intenționată.
„Este un incident luat foarte în serios”, a declarat secretarul general al NATO, Mark Rutte, în cadrul unei conferințe de presă susținute în Luxemburg, alături de prim-ministrul și ministrul apărării din Marele Ducat. „Vă pot asigura că lucrăm zi și noapte pentru a contracara acest lucru, pentru a-l preveni și pentru a ne asigura că nu se va mai repeta”, a adăugat acesta, fără a oferi alte detalii.
NATO și Uniunea Europeană își iau măsuri suplimentare
Deși nici Rusia și nici Ursula von der Leyen nu au comentat incidentul, statele membre ale Uniunii Europene au transmis că vor intensifica eforturile pentru a preveni situații similare. Comisarul european pentru apărare, Andrius Kubilius, a anunțat că Bruxellesul va suplimenta numărul sateliților aflați pe orbita joasă a Pământului, astfel încât reziliența blocului comunitar împotriva interferențelor GPS să fie consolidată.
Trebuie subliniat că NATO și UE sunt organizații distincte, însă securitatea continentului european rămâne un obiectiv comun, iar cooperarea în acest domeniu se află pe agenda prioritară.
Rusia, acuzată de operațiuni hibride
Mark Rutte a afirmat că bruiajul înregistrat duminică face parte dintr-o strategie mai amplă a Moscovei. „Întotdeauna am urât cuvântul hibrid, pentru că sună atât de drăguț, dar hibridul este exact acest bruiaj al avioanelor comerciale, cu efecte potențial dezastruoase”, a precizat secretarul general NATO.
El a acuzat Rusia că, pe lângă bruiajul aeronavelor civile, a orchestrat un complot de asasinare a unui industriaș german și un atac cibernetic asupra Serviciului Național de Sănătate din Regatul Unit. Acestea se adaugă la o listă mai lungă de acțiuni atribuite Moscovei de la începutul războiului din Ucraina, în februarie 2022, printre care atacuri succesive, incendii și tentative de asasinat.
Cum funcționează bruiajul și spoofingul
Experții explică faptul că bruiajul presupune transmiterea unui semnal radio puternic care blochează comunicațiile obișnuite, în timp ce spoofingul manipulează receptorul GPS, făcându-l să creadă că aeronava se află într-o locație diferită sau chiar într-o altă perioadă de timp.
Astfel de acțiuni pot avea consecințe extrem de grave asupra aviației civile, iar NATO avertizează că fenomenul trebuie tratat cu maximă seriozitate.
Europa, vulnerabilă la noile tehnologii rusești
Mark Rutte a atras atenția că toate statele europene se află în prezent expuse riscurilor generate de noile arme și tehnologii ale Rusiei. „Amenințarea din partea rușilor crește pe zi ce trece. Să nu fim naivi: într-o zi, acest lucru ar putea afecta și Luxemburgul, ar putea ajunge și în Țările de Jos”, a spus Rutte.
„Cu cea mai recentă tehnologie rusă în materie de rachete, de exemplu, diferența dintre Lituania, aflată pe linia frontului, și Luxemburg, Haga sau Madrid este acum de cinci până la zece minute. Acesta este timpul necesar pentru ca racheta să ajungă în aceste părți ale Europei. Cu toții ne aflăm acum pe flancul estic, indiferent dacă locuim în Londra sau în Tallinn”, a completat oficialul.
Bulgaria refuză să investigheze incidentul
În mod surprinzător, premierul bulgar Rosen Zhelyazkov a declarat marți că țara sa nu va demara o anchetă oficială privind bruiajul avionului Ursulei von der Leyen. „Astfel de lucruri se întâmplă în fiecare zi”, a spus șeful guvernului de la Sofia, potrivit agenției AP.
Decizia Bulgariei de a nu investiga incidentul ridică semne de întrebare în rândul experților în securitate, mai ales că este vorba despre o situație cu implicații majore asupra siguranței zborurilor comerciale.
sursa foto: Inquam photos / George Călin