Școlile din România experimentează un program pilot menit să ofere elevilor de liceu o pregătire mai eficientă pentru examenul de bacalaureat. Ministerul Educației a inițiat această schimbare în 18 unități de învățământ, iar primele reacții nu au întârziat să apară, potrivit Observator.
De ce nu mai merg elevii la școală vinerea
Conform proiectului pilot, liceenii din 18 școli din România vor participa la cursuri în format fizic doar patru zile pe săptămână, de luni până joi. Ziua de vineri este rezervată studiului online, elevii lucrând de acasă la proiecte și teme pentru materiile secundare.
Printre instituțiile incluse în acest program se află și Colegiul Național Bănățean din Timișoara, unde schimbările au fost întâmpinate cu reacții diverse.
Cum se desfășoară programul pilot
Planul Ministerului Educației prevede ca materiile care fac parte din probele examenului de Bacalaureat să fie predate la clasă de luni până joi, iar vinerea să fie dedicată studiului individual și proiectelor pentru disciplinele care nu intră în examen.
Scopul este ca elevii să aibă mai mult timp pentru a se concentra pe materiile de bază și pentru a aprofunda cunoștințele necesare promovării examenului maturității.
Reacția elevilor
O parte dintre liceeni consideră că această schimbare îi ajută să se pregătească mai bine pentru BAC.
„În această zi de vineri, cum orele sunt online, am mai mult timp să-mi repet pentru materiile de bac”, spune un elev, potrivit observatornews.ro.
Alți elevi atrag însă atenția că succesul proiectului depinde de capacitatea fiecăruia de a-și organiza timpul eficient.
„Pentru unii care nu ştiu să se organizeze aşa de bine, este un aspect negativ. Apoi, proiectele pe care le primim când suntem online, pot să se adune şi dacă nu le rezolvîm la timp, o să dea probleme”, a declarat un alt licean.
Provocări pentru profesori
Schimbările au generat reacții și în rândul cadrelor didactice. Unii profesori au salutat inițiativa, în timp ce alții s-au arătat reticenți.
„Ca în orice organizaţie sunt unii colegi care au primit cu entuziasm, mulţi care au venit cu idei, au fost şi unii care au spus că nu se poate şi este sfârşitul lumii”, a spus directorul Colegiului Național Bănățean, Sorin Ionescu.
Profesorii de specialitate consideră însă că programul are beneficii clare, în special pentru materiile de examen.
„Acest proiect ne vine ca o mănușă pentru că avem clasele de real, care dau bac la biologie, deci vin fizic şi fac pregătirea cu noi pentru examen. Dar avem şi clasele din uman unde această materie este fie însumată ca ştiinţa, fie e opţional aleasă de acasă”, a explicat Rodica Beicu, profesor de Biologie.
Un proiect care poate schimba sistemul educațional
Programul pilot testat în cele 18 școli din România are scopul de a adapta procesul de învățare la nevoile reale ale elevilor. Dacă rezultatele vor fi pozitive, această inițiativă ar putea fi extinsă la nivel național, aducând o schimbare semnificativă în modul de organizare al școlii românești.
Ai vrea să îți structurez articolul și cu avantajele și dezavantajele programului, pentru a-l face și mai complet pentru cititori?