Ministerul Educației a publicat în consultare un nou proiect de ordin care stabilește reguli importante privind temele pentru acasă. Documentul introduce limite clare pentru timpul dedicat temelor, stabilește modalități moderne de evaluare și interzice folosirea temei ca formă de pedeapsă. Schimbările sunt menite să reducă presiunea asupra elevilor și să elimine practicile considerate abuzive în procesul educațional.
Temele trebuie evaluate, dar notarea lor nu este obligatorie
Proiectul de ordin precizează că temele pentru acasă trebuie discutate și evaluate, însă nu este obligatoriu ca acestea să fie notate. Mai exact, evaluarea se poate face în două moduri:
– frontal, prin analizarea în clasă a părților în care elevii au întâmpinat dificultăți;
– printr-o testare scurtă de aproximativ 10 minute, „realizată numai din tema pentru acasă”.
Prin aceste măsuri, Ministerul Educației urmărește ca tema să fie un instrument de consolidare, nu o sursă de stres suplimentar.
„Se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsă”
Unul dintre cele mai importante puncte din proiect este interdicția fermă privind folosirea temei ca metodă de sancționare a elevilor. Potrivit documentului, „se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsă”.
Această prevedere vine în sprijinul elevilor care, ani la rând, au semnalat practici prin care temele suplimentare erau date pentru a penaliza comportamente sau pentru a impune disciplină.
Limite clare pentru timpul alocat temelor
Proiectul introduce și un cadru precis privind durata temelor în funcție de nivelul de învățământ. Documentul stabilește că:
„Timpul total alocat la învățământul primar pentru temele obligatorii va fi de maximum o oră. (…) Pentru toate celelalte niveluri de învățământ preuniversitar, temele obligatorii pentru acasă nu pot depăși două ore.”
Scopul acestei limitări este de a proteja timpul liber al elevilor și de a ține sub control nivelul de încărcare școlară.
Cum ar trebui să fie gândite activitățile la clasă
Proiectul de ordin mai prevede că, „în special în perioada de evaluare, cadrele didactice vor utiliza, pe cât posibil, aplicații și activități în clasă, asemănătoare temei pentru acasă”.
Cu alte cuvinte, profesorii sunt încurajați să folosească metode interactive și activități practice, astfel încât elevii să fixeze cunoștințele în timpul programului școlar, nu doar acasă.
Mesajele ministrului Educației privind temele excesive
La începutul lunii iunie, ministrul Daniel David a subliniat într-o conferință de presă că profesorii care acordă prea multe teme trebuie atenționați. Acesta a explicat că sancțiunile sunt administrative și pot fi aplicate de consiliul de administrație pentru „diverse abateri”, considerând supraîncărcarea elevilor „o abatere ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.
În aprilie, ministrul a reamintit și rolul dirigintelui în coordonarea profesorilor pentru a evita acumularea excesivă de teme într-o singură zi. El a reiterat că „temele nu ar trebui, la nivelul învățământului primar, să depășească o oră pe zi și 2 ore la gimnaziu și liceu”.
O schimbare importantă pentru sistemul de învățământ
Noul proiect de ordin vine în sprijinul elevilor și al părinților care cer de ani buni un echilibru între școală și viața personală. Dacă va fi adoptat, documentul va schimba modul în care sunt concepute și evaluate temele, punând accent pe eficiență, nu pe cantitate, și eliminând complet practica pedepselor mascate sub formă de sarcini suplimentare.
c




