Știri

Nicușor Dan a mai semnat o lege importantă! Se aplică de azi în toată România, sunt schimbări majore

Președintele României, Nicușor Dan, a anunțat duminică, 23 noiembrie, promulgarea unei legi importante care schimbă regulile pentru toți comercianții din România. Noua reglementare îi obligă pe vânzători să înlocuiască produsele achiziționate care prezintă neconformități, iar nerespectarea acestor obligații va fi sancționată cu amenzi cuprinse între 5.000 și 25.000 de lei. Măsura se aplică atât magazinelor fizice, cât și celor online, și intră în vigoare începând chiar din 23 noiembrie 2025.

Anunțul a fost făcut de președintele Nicușor Dan pe rețelele de socializare, unde a explicat că legea vine să întărească protecția consumatorilor și să corecteze o problemă prezentă de ani de zile în relația dintre clienți și comercianți.

”Am promulgat săptămâna aceasta legea care introduce amendarea comercianților cu sume cuprinse între 5.000 și 25.000 de lei pentru nerespectarea obligației de a înlocui produsele achiziționate, fie fizic, fie online, atunci când cumpărătorul constată o neconformitate în termen de cel mult 30 de zile de la achiziție. Această modificare asigură aplicarea corectă a drepturilor prevăzute de lege și întărește protecția consumatorilor”, a scris președintele României în mediul online.

Ce aduce nou Legea 190/2025

Noua lege reprezintă un pas major în întărirea drepturilor consumatorilor. Aceasta vine să corecteze o lacună legislativă existentă în OUG 140/2021, în care era prevăzut termenul de 30 de zile pentru înlocuirea produselor defecte, dar care nu avea sancțiuni clare în cazul nerespectării. În practică, mulți comercianți amânau nejustificat soluționarea cererilor sau invocau motive precum lipsa stocurilor, verificări suplimentare sau întârzieri ale furnizorilor.

Legea 190/2025, publicată în Monitorul Oficial nr. 1069/2025, introduce pentru prima dată amenzi considerabile pentru comercianții care nu respectă termenul legal de 30 de zile. Modificarea vizează articolul 18, alineatul (1), litera b) din OUG 140/2021.

Cine este vizat de noile sancțiuni

Noile prevederi se aplică tuturor magazinelor fizice și online, indiferent de profilul lor de activitate. Sunt vizate în special produsele care, în mod tradițional, creează cele mai multe probleme:

* electronice și electrocasnice
* telefoane și gadgeturi
* mobilier și articole pentru casă
* îmbrăcăminte și încălțăminte
* produse pentru care se oferă garanție comercială

În cazul în care produsul cumpărat prezintă defecte sau neconformități care nu sunt cauzate de utilizator, cumpărătorul are dreptul să solicite înlocuirea lui, iar comerciantul este obligat să ofere o soluție în cel mult 30 de zile.

Ce se întâmplă dacă produsul identic nu există în stoc

Legea este fermă și nu mai permite amânări nejustificate. Dacă produsul identic nu este disponibil în stoc, vânzătorul are obligația să propună o alternativă conformă:

* un produs similar
* un produs echivalent ca valoare și funcționalitate
* sau o altă soluție legală în acord cu clientul

Comercianții nu mai pot invoca lipsa produsului ca motiv pentru a nu rezolva cererea de înlocuire.

Protecție reală pentru consumatori

Noua lege oferă clienților siguranța că drepturile lor nu vor mai fi ignorate. Înlocuirea produsului defect nu mai este o opțiune, ci o obligație strictă a vânzătorilor, iar amenzile usturătoare sunt menite să prevină abuzurile și întârzierile.

Pentru consumatorii care au fost deseori plimbați între service, magazin și producător, aceste măsuri reprezintă un progres major în domeniul protecției drepturilor lor.

Dacă dorești, pot continua cu un articol separat despre cum pot cumpărătorii să depună reclamații oficiale sau ce se schimbă în 2026 în legislația privind garanțiile.

031

Comments are closed.