Știri

Adormi cu televizorul aprins? Medicii au făcut o descoperire neașteptată. Ce riști în fiecare noapte

Multă vreme, s-a crezut că somnul este un proces pasiv în care nu se întâmplă nimic. În realitate, odihna este o necesitate fiziologică de bază, la fel de importantă pentru sănătate precum alimentația sau respirația.

Somnul este un proces foarte activ, cu numeroase implicații pentru sănătatea fizică, dar și emoțională. În timp ce ne odihnim, corpul secretă hormoni, sintetizează proteine și reglează temperatura corporală. Somnul susține memoria, învățarea și creativitatea, iar în cazul copiilor, este foarte important pentru dezvoltarea creierului.

Privarea de somn pe termen lung poate favoriza anxietatea și depresia, pentru că afectează neurotransmițătorii din creier. Odihna insuficientă scade și imunitatea. În perioadele în care nu dormim atât cât ar trebui, avem tendința să răcim mai frecvent, de exemplu.

Televizorul este zgomotos și, de obicei, oamenii au nevoie de liniște pentru a dormi. Atunci de ce unii oameni sunt liniștiți de un sitcom? Aric Prather, un psiholog care tratează insomnia, a declarat pentru Yahoo Life că nu este tocmai clar de ce unii oameni pot adormi cu televizorul deschis, în timp ce alții nu pot.

Cu toate acestea, el spune că creierul nostru poate limita procesarea senzorială care ne permite să dormim, chiar dacă există zgomot pe fundal. „Unii oameni sunt mai sensibili decât alții, iar unii stimuli sunt mai alerți”, explică Prather.

Molly Atwood, profesor asistent de psihiatrie și științe comportamentale la Universitatea Johns Hopkins, spune că motivul pentru care majoritatea oamenilor se simt reconfortant la televizor este zgomotul de fond. Acesta le permite să se calmeze sau să își distragă atenția. „Avem un sistem în corpul nostru care este similar cu apetitul pentru foame – cu cât suntem mai mult timp treji, cu atât avem mai multă poftă de somn”, spune ea. „Dar dacă suntem într-o stare de anxietate sau dacă sistemul nostru de „luptă sau de fugă” este activat, acest lucru poate anula impulsul organismului nostru pentru somn”.

„De somn sunt legate și afecțiunile inflamatorii, uneori chiar și cele oncologice. Când se ajunge la astfel de probleme de sănătate, este important ca, odată cu medicația, să prioritizăm și somnul, pentru că procesele imunitare se reglează în timp ce dormim”, a explicat dr. Mihaela Oros, medic primar pediatru și specialist pneumolog cu supraspecializare în somnologie (foto), în cadrul evenimentului

Un adult are nevoie, în medie, de 7 ore de somn pe noapte. Unele persoane funcționează mai bine dacă dorm 8 ore pe noapte, în vreme ce altora le sunt suficiente doar 6 ore pe noapte. Adolescenții au nevoie de 9-10 ore de odihnă pe noapte, în vreme ce copiii dorm mai mult de atât, nevoia lor de somn fiind mai mare pentru că sunt în proces de creștere.

Există mai multe faze sau cicluri de somn care se succed de câteva ori pe timpul nopții. Pentru ca organismul să se poată recupera, ar trebui să parcurgem toate aceste cicluri de somn. De aceea, este important să ne asigurăm că numărul orelor de odihnă este suficient astfel încât să trecem prin toate fazele, recomandă medicul. În prima parte a nopții, predomină ciclurile de somn adânc, numite non-REM, iar în a doua parte a nopții, între orele 03.00 și 06.00, are loc somnul REM.

Pentru a ne asigura un somn bun, nu este suficient să „bifăm” numărul ideal de ore de odihnă. Calitatea somnului este la fel de importantă. „Degeaba dormim 7 ore pe noapte dacă ne trezim din oră în oră. O calitate bună a somnului înseamnă un somn legat”, a precizat dr. Mihaela Oros, doctor în științe medicaleși membru al World Sleep Society și American Academy of Sleep Medicine.

Dacă vă numărați printre cei care au acest obicei, s-ar putea să vă întrebați dacă este bun sau, din contră, s-ar putea să vă afecteze somnul.

Așa cum arată toate studiile, dispozitivele ne pot perturba ciclurile naturale de somn și ne pot ține treji mai mult decât am dori. Deci, ce ar trebui să știm când adormim cu ochii ațintiți în televizor?

De ce unii oameni pot adormi cu televizorul pornit?
Televizorul înseamnă zgomot, lumină, imagine, iar oamenii au nevoie de liniște pentru a adormi. Și totuși, de ce unii oameni se simt bine, relaxați, și nu au probleme să adoarmă, deși stau cu televizorul aprins, urmărind un serial?

Psihologul Aric Prather, care tratează insomnia, a declarat pentru Yahoo Life că nu este clar de ce unii oameni pot adormi cu televizorul pornit, în timp ce alții nu.

Potrivit acestuia, creierul uman poate limita procesarea senzorială care ne permite să dormim, chiar dacă există un zgomot în fundal.

„Unii oameni sunt mai sensibili decât alții, iar unii stimuli sunt mai alerți”, explică Prather.

Molly Atwood, profesor asistent de psihiatrie și științe comportamentale la Universitatea Johns Hopkins, a declarat că motivul pentru care majoritatea oamenilor se simte foarte bine cu televizorul aprins este că aparatul oferă un zgomot de fundal, care le permite să se calmeze sau se distragă de la tot felul de gânduri.

Dacă mintea cuiva este prea activă, spune Atwood, atunci nu va adormi prea ușor.

Televizorul poate distrage atenția de la orice gânduri anxioase?
Televizorul poate permite oamenilor să se concentreze pe altceva, astfel încât să evite gândurile care îi țin treji.

„Se simt mai relaxați și adorm mai ușor”, explică ea.

Nicole Carmona, expert la Stanford Sleep Health and Insomnia, spune că anumiți oameni „se luptă cu anxietatea” atunci când e timpul să adoarmă, presiunea fiind mult prea mare. „În aceste circumstanțe, televizorul poate distrage atenția de la orice gânduri anxioase pe care le-ar putea avea”, spune ea.

E bine să adormi cu televizorul pornit?
Dr. Meena Khan, de la Universitatea de Stat din Ohio, spune că, dacă cineva are un somn prost, de vină ar putea fi televizorul.

„Statul în fața televizorului poate întârzia mersul la culcare, mai ales dacă persoana care urmărește este captivată de programul difuzat”, spune ea.

Cei care se luptă cu insomnia vor să se asigure că creierul lor asociază patul cu somnul, așa că nu vor să rămână treji, uitându-se la televizor.

În timp ce corpurile noastre au un sistem pentru a filtra sunetele în timp ce dormim, nu pot elimina tot zgomotul. Modificările extreme ale volumului sau ale luminii, cum ar fi o explozie, ne pot face să ne trezim, perturbându-ne somnul.

Ceea ce vizionați înainte de culcare poate afecta somnul, spune Carmona. Un program emoțional te poate face să te simți mai treaz și mai implicat, împiedicându-te să te relaxezi suficient pentru a adormi.

Carmona spune că trebuie să evitați emisiunile, filmele sau programele de știri care „cresc sentimentele de frică, anxietate, tensiune sau furie, aproape de ora de culcare”.

A adormi cu televizorul pornit în fiecare noapte poate semnala că există ceva care te împiedică să dormi în mod natural. „Dacă aveți dificultăți și simțiți că televizorul este singura opțiune pentru a dormi, discutați cu un specialist în somn pentru a găsi metode de a gestiona anxietatea și a vă liniști mintea”, explică Atwood.

052
Furtună Cristiana
Experiență de 10 în presa din România. Reporter și redactor la o televiziune locală din Galați, iar după ce a descoperit presa online, a ocupat mai multe poziții la publicații online: redactor, social media manager, editor coordonator.

    Comments are closed.