Sinodul Bisericii Ortodoxe, care se întrunește joi, l-a judecat pe arhiepiscopul Tomisului, IPS Teodosie, pentru „acte de răzvrătire, indisciplină şi presiune publică”, după ce a insistat în repetate rânduri pentru ridicarea Arhiepiscopiei Tomisului la rang de mitropolie, deși nu ar îndeplini criteriile. Ședința vine și în contextul în care IPS Teodosie, cunoscut pentru o serie de declarații controversate, a intrat în conflict cu purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, Vasile Bănescu.
BREAKIN NEWS: Răsturnare de situație! IPS Teodosie scapă nepedepsit, însă Vasile Bănescu a fost sancționat DUR
Sfântul Sinod a decis. Ce pedeaspă a primit IPS Teodosie
IPS Teodosie a fost doar certat fără pedeapsă oficială.
„Încalcă ordinea statutară a Bisericii Ortodoxe Române”
Invocând faptul că insistând cu înverșunare în demersul său, respins de altfel pentru prima dată în 2003, IPS Teodosie încalcă „ordinea statutară a Bisericii Ortodoxe Române”, Cancelaria Sfântului Sinod a anunțat că „încălcarea ordinii statutare a Bisericii şi tulburarea păcii din viaţa Bisericii şi a societăţii prin acte de răzvrătire, indisciplină şi presiune publică” vor fi înscrise pe ordinea de zi a şedinţei din 29 februarie a Sfântului Sinod.
Arhiepiscopia spunea, în 9 februarie, că solicitarea Arhiepiscopiei Tomisului de a deveni mitropolie a fost discutată şi respinsă în şedinţa din 4-5 martie 2003 a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, prezidată de Patriarhul Teoctist.
„În ultimii doi ani, Înaltpreasfinţitul Părinte Arhiepiscop Teodosie a solicitat de mai multe ori Cancelariei Sfântului Sinod ca ridicarea Arhiepiscopiei Tomisului la rang de Mitropolie să fie înscrisă din nou pe ordinea de zi a Sfântului Sinod, aducând în acest sens mai multe argumente de ordin istoric, cultural şi sociologic.
De fiecare dată, Cancelaria Sfântului Sinod a răspuns că, potrivit Statutului pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române, o mitropolie este constituită din două, trei sau mai multe eparhii, iar ierarhii acestora formează împreună un sinod mitropolitan”, a precizat Cancelaria Sfântului Sinod.
Conform acesteia, „întrucât nicio eparhie vecină cu Arhiepiscopia Tomisului nu doreşte să intre în componenţa unei viitoare Mitropolii a Tomisului, Înaltpreasfinţitul Părinte Arhiepiscop Teodosie insistă cu înverşunare ca doar eparhia pe care o păstoreşte să devină mitropolie, după modelul unor mitropolii din Bulgaria, încălcând astfel ordinea statutară a Bisericii Ortodoxe Române, care, în prezent, nu prevede existenţa unor mitropolii onorifice, fără sinod mitropolitan”.
„De aceea, încălcarea ordinii statutare a Bisericii şi tulburarea păcii din viaţa Bisericii şi a societăţii prin acte de răzvrătire, indisciplină şi presiune publică vor fi înscrise pe ordinea de zi a viitoarei şedinţe a Sfântului Sinod”, mai precizează sursa citată.
IPS Teodosie, mesaj înainte de a intra la judecata BOR: „Rugaţi-vă pentru mine”
Miercuri, IPS Teodosie le-a cerut credincioșilor să se roage pentru el, pentru Patriarhul Daniel, dar şi pentru membrii Sfântului Sinod, ca să aibă „cuget bun” și să ia decizii „după voia lui Dumnezeu”.
„Să fiţi încredinţaţi, ca părinte, aici, în ţinutul apostolic al Sfântului Apostol Andrei şi al Sfântului Apostol Filip, vă voi fi mereu fidel şi mă voi ruga pentru toţi.
Rugaţi-vă şi frăţiile voastre, dobrogenii, pentru mine, rugaţi-vă pentru întâi stătătorul bisericii noastre, pentru Preafericitul Patriarh Daniel pe care eu îl cinstesc şi îl respect, pentru toţi membrii Sfântului Sinod ca să avem credinţă curată şi cuget bun şi toate cele pe care le hotărâm să fie după voia lui Dumnezeu”, a declarat Arhiepiscopul Tomisului, la Radio Dobrogea, conform News.ro.
El le-a mulţumit credincioşilor care au ţinut postul instituit în primele trei zile din această săptămână. Amintim că săptămâna trecută Arhiepiscopia Tomisului a emis un ordin prin care a instituit perioadă de post între 26 – 28 februarie, pentru înfiinţarea Mitropoliei Tomisului, „având în vedere râvna şi solicitarea insistentă a credincioşilor din cuprinsul Sfintei Arhiepiscopii a Tomisului de a se institui o perioadă de rugăciune şi de post pentru împlinirea dorinţei poporului de pace, rânduială şi descoperire a adevărului”.